Vanuit de Europese Unie (EU) krijgt Nederland te maken met allerlei wet- en regelgeving, die voor heel Europa moet gelden. Veelal zijn dit nuttige besluiten die goed zijn toe te passen. Echter, zo nu en dan zit er een regel tussen waar je haren van overeind gaan staan. Helaas komt er nu zo’n laatstgenoemde regeling aan, namelijk een wijziging in het Besluit prijsaanduiding producten. Dit houdt in dat er aanvullende regels gaan gelden voor het weergeven van kortingen bij van-voor prijzen. Deze wetgeving wordt gewijzigd in verband met de aangescherpte richtlijnen consumentenbescherming.
Een voorbeeld van een aanbieding die is toegestaan volgens de huidige regelgeving:
Een product in de winkel kost € 100,-. Klanten vinden het te duur en dus verzin je als ondernemer iets creatiefs om het product toch aantrekkelijk te maken. Je voert bijvoorbeeld een prijsverhoging door van € 25,- en gooit er daarna meteen 20% korting op. Consumenten zien vervolgens de ‘aanbieding’ en vinden 20% korting een goede deal. In feite betalen ze gewoon de oude prijs, maar vanwege het kortingsprincipe zijn ze misleid. Een marketingtruc zo oud als de weg naar Rome.
Wat gaat er veranderen?
De EU wil de consument beter in bescherming nemen tegen acties omschreven in bovenstaand voorbeeld. Een goed voornemen, maar deze keer wel eentje met flink wat haken en ogen. Aan de reeds bestaande regeling wordt een artikel toegevoegd, die betrekking heeft op aanbiedingen. Wil je een artikel tegen een aanbiedingsprijs verkopen, moet je voortaan de korting berekenen over de laagste prijs die je 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding hebt gebruikt.
Een voorbeeld van een aanbieding waarbij rekening wordt gehouden met de aangescherpte regels:
Een winkel start een kortingsactie: vanaf 1 t/m 7 september 20% op alle krabpalen. Krabpaal X kost € 30,- en krijgt door de aanbieding een aanbiedingsprijs van € 24. Na 7 september krijgt krabpaal X zijn oude prijs weer terug van € 30,-. Op 4 oktober wil de ondernemer een Dierendag-actie starten. Hij geeft wederom 20% korting. Door de nieuwe regelgeving moet de ondernemer deze 20% korting geven op de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen. Oftewel, de nieuwe prijs van krabpaal X wordt €19,20 (20% van €24).
In de praktijk zal de aangescherpte regelgeving voor de benodigde problemen zorgen:
- De administratieve last van de ondernemer wordt enorm verhoogd. Elke prijswijziging moet je als ondernemer registreren en vanaf de start van een aanbieding moet je de prijs van 30 dagen terug weten;
- Bepaalde kortingsacties raken in de knel. Denk aan persoonsgebonden bonussen, stapelkortingen, progressieve prijsverminderingen, etc;
- Bepaalde periodes waarin hoge kortingen worden gegeven (Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis) zitten dicht op elkaar, waardoor kortingsacties elkaar al snel inhalen.
Online bijeenkomst
De nieuwe regelgeving heeft een enorme impact op de gehele retailsector en roept veel vragen op. Om antwoord te geven op deze vragen organiseren VNO-NCW en MKB Nederland een (online) bijeenkomst op maandag 7 november 2022. Het ministerie van Economische Zaken & Klimaat (EZK) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geven tijdens deze bijeenkomst een presentatie over het uit te voeren beleid. Aansluitend is er voldoende tijd om praktijkvoorbeelden te bespreken met beide partijen en je vragen te stellen. Aanmelden voor de bijeenkomst kan via het online aanmeldformulier.