Veel producten – waaronder kauwartikelen – worden door consumenten direct geïmporteerd vanuit niet-Europese landen. Deze producten zijn goedkoper, maar voldoen vaak niet aan de kwaliteitseisen en verplichtingen die in Westerse landen, zoals Nederland, gelden. Dat levert niet alleen gezondheidsrisico’s op voor dieren, maar ook oneerlijke concurrentie. Dibevo schaart zich daarom achter het advies van de Sociaal Economische Raad (SER) aan het kabinet om er op toe te zien dat goederen die via (internationale) platforms in Nederland worden verkocht, voldoen aan Nederlandse en Europese wet- en regelgeving.
De SER Commissie voor Consumentenaangelegenheden publiceerde 24 aanbevelingen aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. De adviezen moeten ervoor zorgen dat er een eerlijker speelveld komt voor de detailhandel met online platforms van buiten de EU. Naast betere controle op wet- en regelgeving, wordt er bijvoorbeeld ook op aangedrongen dat de vrijstelling van btw-plicht voor online platforms echt wordt afgeschaft. Het voornemen van het kabinet is om dat per 1 juli 2021 te doen.
Onterecht CE-keurmerk
Uit nationale onderzoeken en onderzoeken op Europees niveau komen talloze voorbeelden van buitenlandse (non-EU) handelaars die de wettelijke rechten van de consument niet respecteren, aldus de SER. Zo wordt een CE-keurmerk door malafide handelaars onterecht op producten aangebracht en geeft daardoor ook niet altijd de garantie dat een product veilig is.
258 miljoen online aankopen
Nederlandse consumenten deden in 2019 wereldwijd 258 miljoen aankopen online met een totale waarde van 25,8 miljard euro. 1,1 miljard euro daarvan gaven ze uit bij webwinkels van buiten de EU en 341 miljoen euro bij platforms waarop met name aanbieders uit China actief zijn. Dagelijks komen ongeveer 130.000 pakketten Nederland binnen waarvan zo’n 75.000 uit China en Hong Kong.