Dierenspeciaalzaakondernemer Ans van Vugt van Discus Kyno is haar winkel 25 jaar geleden vanaf nul gestart en daar is ze trots op. Daarom namen we even de tijd om een praatje te maken met Ans om toch eens te vragen hoe ze dat nu al die jaren volhoudt.
Foto: Ans in haar ‘winkeltje’ in 1993
Hoe het begon
Toen Ans nog een klein meisje was, had ze niets met dieren. Ze kwam uit een arbeidersfamilie zonder huisdieren en was zelfs een beetje bang voor huisdieren. Daarom startte ze haar carrière in de mode. Totdat er een moment kwam dat Ans een hond kocht, en wel een Golden Retriever. Voor haar hond wilde Ans de leukste en mooiste spullen kopen, maar kon dat nergens vinden. Toen ze een leeg pand zag staan, twijfelde Ans geen moment en wist direct: ik ga voor mijzelf beginnen.
Foto: de verhuizing van 80 m2 naar 300 m2
En verder
Haar winkeltje van 80m2 werd te klein en 15 jaar geleden besloot ze om te verhuizen naar een pand met een oppervlakte van 300m2. Er waren namelijk zoveel mooiere en grotere producten die ze in haar winkel aan haar klanten wilde tonen. Ook wilde ze heel graag een folder uitgeven. Met dat idee in haar achterhoofd raakte ze in contact met Discus. Dit contact verliep zo goed dat ze zich bij deze organisatie heeft aangesloten. Ze heeft nu het voordeel van gezamenlijk inkopen, maar is wel eigen baas.
Van Vugt: ‘Ik ben nu lid van de foldercommissie bij Discus, leveranciers vragen mij om mee te denken met bijvoorbeeld nieuwe verpakkingen en ik ben lid geweest van de commissie detaillisten bij Dibevo. Maar als Ans ‘moet’ hoort, dan ga ik de andere kant op.’
Wat is er veranderd in de jaren?
Toen ik net begon met mijn winkel, was ik meer winkeltje aan het spelen. Toen kon dat nog. Nu is alles veel professioneler. Het verzamelen van een klantenbestand, klantenspaarsysteem, versturen nieuwsbrief, inzet Facebook, Instagram. Ook is er veel meer wet- & regelgeving waarbij je meer moet registreren.
Wat is je hoogtepunt?
Mijn hoogtepunt is alles wat ik de afgelopen jaren heb bereikt met mijn winkel. Toen ik begon zei ik tegen mijzelf: als ik 50 ben, dan weet ik of ik geslaagd ben. Ik ben de 50 nu ruim gepasseerd en vind dat ik mijn missie heb volbracht. Vorig jaar is er zelfs een Action tegenover mij gekomen. Veel mensen in mijn omgeving zeiden dat dit vast een grote concurrent is. Maar ik merk gelukkig alleen de voordelen, namelijk 9% meer omzet.
Wat is je dieptepunt?
Ik heb een groot dieptepunt gehad vier jaar geleden in de crisis. Toen dacht ik echt dat ik mijn zaak kon sluiten. Ans zei ik, niet je kop in het zand steken en hulptroepen inschakelen binnen de branche. Dus dat heb ik gedaan. Met inzet van drie hulplijnen zijn we rond de tafel gaan zitten en hebben we mijn bedrijf eens goed onder de loep gehouden. Ik heb personeel ontslagen, ben zelf weer fulltime in de winkel gaan staan en andere handvatten die ik heb gekregen, waaronder van Dibevo, heb ik met 100% aangegrepen. Uiteindelijk is het gelukt om hier positief uit te komen. Dat is ook een tip van mij aan elke ondernemer. Als je ziet dat het minder gaat, én dat zie je aankomen, ga niet in je sop gaarkoken, maar vraag om hulp. De hulp kan uit onverwachte hoek komen, waardoor je er weer sterker uitkomt.
Foto: de winkel zoals hij er in 2018 uitziet
Wat is je geheim om 25 jaar een dierenspeciaalzaak draaiende te houden?
Mijn geheim is vooral ‘gewoon blijven’, geen no nonsens verkopen, altijd de waarheid vertellen én je winkel schoon en mooi houden met een diep en breed assortiment.
26 mei is de grote feestdag. Ga je nog iets leuks doen?
Al mijn vaste klanten hebben een mail ontvangen met een vouchercode van 25% korting op 1 artikel naar keuze. Ook is er een popcorn- suikerspinkraam en voor de kinderen een knuffeldierendokter. Ik heb er zin in, want ik houd altijd van een feestje!
Foto's: Ans van Vugt
Ben je lid van Dibevo en heb je ook nieuws of een nieuwtje te melden (verhuizing, open dag, jubileum, leuke activiteit, enz.)? Stuur dan je nieuws plus mooie foto’s naar redactie@dibevo.nl.