10 november 2015

Groeien over de grens wordt geremd door regels

Groeien over grens

Uit onderzoek van Detailhandel Nederland blijkt dat 20% van de winkeliers inmiddels graag wil groeien over de grens door fysieke winkels of webshops te openen. Het merendeel doet dit vooralsnog niet omdat ze sterk geremd worden door grote verschillen in regels. Winkeliers ervaren grensoverschrijdend handelen als te moeilijk en te kostbaar. En dat is jammer, want er is nog een groot groeipotentieel.

Guido van Woerkom, begin deze maand benoemd tot nieuwe voorzitter van Detailhandel Nederland: “De handelsgeest van Nederlandse winkeliers is indrukwekkend, maar het is teleurstellend dat er in Europa na bijna 25 jaar nog altijd zoveel barrières om te ondernemen zijn.”

Top 5 redenen om niet over de grens te ondernemen

Uit het onderzoeksrapport komt een top 5 naar voren met argumenten voor winkeliers om niet de grens over te gaan:

Top 5 belemmeringen voor winkeliers
1. Te hoge transportkosten
2. Verschillen in regels voor btw en accijns
3. Te weinig kennis van de lokale markt
4. Te hoge opstartkosten
5. Verschillen in regels voor consumentenbescherming

Regeltjes, regeltjes, regeltjes

“Regeltjes, regeltjes, regeltjes.” Dat is het antwoord van een winkelier die wordt gevraagd naar de reden waarom hij niet grensoverschrijdend wil handelen. Zo is het brandveiligheidsvoorschrift voor meubels in Engeland strenger dan in de rest van de EU. In Frankrijk worden andere eisen aan verpakkingsmateriaal van keukenspullen gesteld dan in de rest van Europa. En soms is er zelfs de hoop dat de webverkopen in december achterblijven omdat anders de btw-eisen voor het jaar erop nog zwaarder worden. Van Woerkom: “Het is doodzonde dat voorbeelden zoals deze de groei van het grensoverschrijdend ondernemen in de weg staan.”

Detailhandel Nederland vindt het hoog tijd dat zowel de EU als nationale overheden hun verantwoordelijkheid nemen om de afspraken voor een gezamenlijke markt waar te maken. Hierdoor ontstaat meer concurrentie, meer innovatie en een nog beter assortiment tegen scherpere prijzen.