17 augustus 2016 | Dossier: Klanten

De 6 fasen van het ideale verkoopgesprek

Het ideale verkoopgesprek, hoe ziet dat er uit? Er even op nagelaten dat ieder verkoopgesprek weer anders verloopt, zijn er wel een aantal belangrijke fasen. Fasen die in ieder gesprek aanwezig (moeten) zijn. 6 fasen om precies te zijn. En wat die 6 fasen zijn, dat legt Marian Bekkers je in deze gastblog uit.

Wat zeg je in een verkoopgesprek?

Fase 1: Begroeting

De eerste fase is de begroeting. Een simpel ‘hallo’ of ‘goedemorgen’. Het welkom heten van de klant dus. Soms kan daar direct een gesprek op volgen, maar in de meeste gevallen laat je de klant hierna even rustig rondkijken. Want niemand stelt een opdringerige verkoopmedewerker op prijs.

Fase 2: Aanspreken

Nadat de klant de tijd heeft gehad om zelf rond te kijken, spreek je hem of haar aan. Ofwel: je stelt een vraag om een gesprek aan te knopen. Liever gebruik je daarbij niet de vraag ‘Waar kan ik u mee helpen?’, want dan zeggen 9 van de 10 klanten ‘oh, ik kijk alleen maar even rond.’  Weg gesprek.

En een hint: laat dat moment van aanspreken geen 10 minuten na de begroeting plaatsvinden. Meestal is een klant dan namelijk al lang weer de deur uit. Direct op de klant afvliegen is geen goed idee, maar de klant te lang alleen laten ook niet. Enkele minuten en dan eens voorzichtig polsen of je klant een gesprek op prijs stelt is de beste weg.

Lukt het niet om een gesprek te beginnen? Laat je klant dan lekker rondneuzen. Maar probeer het zeker nog een keer als je ziet dat die shopper interesse heeft in een specifiek product.