1 juni 2021 | Dossier: Klanten,

Hondenmens of kattenmens?

Je hebt het vast weleens gehoord of zelf hardop gezegd: “Ik ben een echt hondenmens!” of: “Ik ben zonder meer een kattenmens!” Maar is er nou echt een verschil tussen die twee typen mensen? En zo ja, wat is dat dan?

Dit bericht is een verkorte weergave van het artikel uit het Dibevo-Vakblad nr. 3, 2021, geschreven door Kathy Elzinga.

hondenmens of kattenmens

Huisdiereigenaren labelen zichzelf graag als honden- en/of kattenmens op basis van voorkeur voor een huisdier. Sommige huisdiereigenaren noemen zichzelf zelfs "mama" of "papa" tegenover hun huisdier. 

Dat huisdieren in Nederland tegenwoordig volwaardige leden van het gezin zijn, is niet nieuw meer. Wel nieuw is dat het aantal gehouden huisdieren in Nederland groeit. Zo wonen er 3,1 miljoen katten en 1,9 miljoen honden bij de Nederlanders thuis. Al deze huisdieren hebben natuurlijk eigenaren met elk een andere persoonlijkheid en levensstijl. 

Zo baas, zo hond (of kat)

Hondenmensen worden vaak omschreven als loyaal, direct, vriendelijk, trouw, behulpzaam en echte teamspelers. Daarnaast kunnen het ook dominante en competitieve mensen zijn. Deze eigenschappen passen het best bij honden, omdat zij groepsdieren zijn en behoefte hebben aan een duidelijke leider. 

Precies het tegenovergestelde van katten. Katten zijn solitaire dieren en hebben behoefte aan rust en een eigen territorium met daarin voldoende bronnen zoals voedsel, water en krabmogelijkheden. Kattenmensen sluiten hier goed op aan, omdat zij omschreven worden als elegant, subtiel, onafhankelijk, intelligent, bedachtzaam en mysterieus. Hondenmensen lijken dus vaak op honden, en kattenmensen op katten.

Afstudeeronderzoek

Eigenlijk weet iedereen wel dat honden- en kattenmensen van elkaar verschillen, maar hier is nog nooit écht onderzoek naar gedaan in Nederland. Hoog tijd om dat eens uit te diepen, vond ik, en daarom heb ik ervoor gekozen om daar mijn afstudeeronderzoek van te maken. En met resultaat: maar liefst 1595 huisdierliefhebbers in Nederland hebben mij geholpen door een reeks vragen te beantwoorden over hun persoonlijke eigenschappen. 

Bij het verspreiden van de vragenlijst bleek al dat er opvallend veel interesse was in het onderzoek. Zo ontstonden er discussies, maar waren er ook veel huisdierliefhebbers die meedachten en motiverende reacties gaven. 

Het ‘Big Five’-model

Om onderzoek naar persoonlijkheden zo efficiënt mogelijk te doen, wordt in de humane psychologie gebruikgemaakt van het ‘Big Five’-model. Zo ook in dit onderzoek. De vijf persoonlijkheidsdimensies van de Big Five zijn: extraversie, vriendelijkheid, zorgvuldigheid, neuroticisme (of emotionele instabiliteit) en openheid. Op de dimensies extraversie, vriendelijkheid en neuroticisme is een verschil gevonden tussen honden- en kattenmensen in het onderzoek. Hondenmensen blijken extraverter en neurotischer dan kattenmensen. 

Hondenmens of kattenmens

Geen verrassing of toch wel? 

Er is dus echt wel verschil tussen honden- en kattenmensen op het gebied van persoonlijke eigenschappen. Iemand die extraverter is, zal waarschijnlijk een hondenmens zijn en een introvert persoon een kattenmens. Ook hebben huisdierliefhebbers verschillende levensstijlen. Zo hebben hondenmensen een actievere levensstijl dan kattenmensen; niet zo gek eigenlijk met een hond. 

Nu gebleken is dat er daadwerkelijk een verschil is tussen honden- en kattenmensen, zouden toekomstige huisdiereigenaren een soort ‘persoonlijkheids-/levensstijltest’ kunnen doen voordat ze een hond of kat aanschaffen. Zo’n test kan meehelpen in het nemen van de juiste beslissing en zou zelfs het welzijn van de huisdieren kunnen bevorderen. Maar uiteindelijk is het advies van een huisdierprofessional uiteraard doorslaggevend. 

Test voor je klanten (en voor jezelf) 

Ongetwijfeld vinden je klanten zo’n test ook leuk om te doen. Daarom hebben we de test meteen geschikt gemaakt om te kopiëren en verder te verspreiden. 

Download de test


NB. Zoals je ziet, staat er op de test ook een waarschuwing dat de uitslag louter indicatief is. Want uiteindelijk ben jij het die je klanten van het juiste advies voorziet.