9 mei 2023 | Dossier: Klanten,

Kopen op afbetaling in (web)winkels ter discussie

Volgens berichtgeving van de NOS zijn er honderden Nederlandse (web)winkels die klanten laten kopen op afbetaling. Dat blijkt uit de klantenoverzichten van Klarna en Riverty, de twee grootste aanbieders van ‘koop nu, betaal later’-diensten. Die diensten zijn omstreden. Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) dringt aan op meer wetgeving. Regulering is broodnodig, zeggen schuldhulpverleners die spreken van een ‘explosie van schulden’. Omdat nieuwe wetgeving maken doorgaans lang duurt, heeft minister Weerwind (Rechtsbescherming) de aanbieders gevraagd om zelf met een plan van aanpak te komen.

Koop nu, betaal later

Toch is er iets geks aan de hand met dit soort diensten. Volgens een wet uit 1992 zijn (web)winkels verplicht om een betaalmethode aan te bieden waarmee consumenten minstens 50% achteraf mogen betalen.

“Het is een wet die sterk verouderd is en het is nu echt tijd dat die geschrapt wordt”, stelt Thuiswinkel.org. De wet was met name bedoeld om consumenten te beschermen, bijvoorbeeld bij faillissementen. Maar tegenwoordig zijn er voldoende andere manieren om consumenten online te beschermen, zo zegt de belangenvereniging. Daarnaast geldt deze wet alleen in Nederland, wat zorgt voor en oneerlijk speelveld in Europa.

Wet aanpassen

Thuiswinkel.org pleit voor een aanpassing in de wet, waardoor webwinkels zelf de keuze krijgen of ze achteraf-betalen wel of niet willen aanbieden. Uiteraard moeten de aanbieders rekening houden met jongeren en kwetsbare mensen, maar het kan niet zo zijn dat het risico volledig bij het bedrijfsleven wordt neergelegd, zo vindt ook Dibevo. Wij blijven dit onderwerp scherp volgen.