Het mkb draagt jaarlijks voor ruim 1,5 miljard euro bij aan het lokale verenigingsleven en maatschappelijke initiatieven. Ondernemers ondersteunen hun medewerkers bij financiële problemen en mantelzorg en vervullen een grotere rol in de samenleving dan puur economisch. Dat en meer blijkt uit onderzoek naar de maatschappelijke waarde van het mkb, dat MKB-Nederland heeft laten uitvoeren.
In het onderzoek van MKB-Nederland geeft een ruime meerderheid (64%) van de ondernemers aan dat hun bedrijf een grotere rol in de samenleving vervult dan puur economisch en andere prioriteiten en activiteiten heeft dan alleen ‘geld verdienen’.
Zo zet 69% zich actief in voor de leefbaarheid, veiligheid en sociale verbondenheid van de lokale gemeenschap en doet de overgrote meerderheid (74%) aan sponsoring van maatschappelijke organisaties en/of maatschappelijke activiteiten in de regio; van sportclubs, culturele organisaties en scholen tot zorginstellingen, voedselbanken en buurthuizen. In onze branche bijvoorbeeld ontvangen veel bedrijven groepen met scholieren om hen iets te vertellen over dierenwelzijn en hoe je dieren het best kunt verzorgen.
Ondernemers steken daar niet alleen geld, maar ook uren en middelen in. Opgeteld komt dat neer op gemiddeld bijna 5.000 euro per bedrijf per jaar. Voor het totale mkb gaat het op jaarbasis om ruim 1,5 miljard euro.
Jongeren opleiden
Het mkb draagt maatschappelijk ook bij door jongeren op te leiden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Dat eerste doen ondernemers massaal: het afgelopen jaar hadden mkb-bedrijven gemiddeld allemaal een stage- of leerwerkplek voor jonge mensen. Ruim 1 op de 5 ondernemers heeft momenteel mensen met een afstand op de arbeidsmarkt in dienst. Bijna een kwart heeft dat nu niet, maar de afgelopen twee jaar wel gehad.
Verbondenheid met directe omgeving
Als redenen om dit te doen noemen ondernemers met name betrokkenheid bij hun directe omgeving, de leefbaarheid en ‘iets willen terug doen voor de samenleving’. Hun verbondenheid met de lokale gemeenschap blijkt ook uit feit dat 60% bij voorkeur zo veel mogelijk producten en diensten lokaal inkoopt. Zo zorgen ondernemers dus ook voor elkaar.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar de maatschappelijke waarde van het mkb is uitgevoerd door Panteia in opdracht van MKB-Nederland in het kader van de Dag van de Ondernemer. Hiervoor zijn ruim 1.100 mkb-ondernemers met personeel ondervraagd.
Het volledige onderzoek kun je hier downloaden. Stel dat je in gesprek gaat met je gemeente over bijvoorbeeld bereikbaarheid, parkeerbeleid en bestemmingsplannen, gebruik dan dit rapport om aan te tonen wat de maatschappelijke waarde is van de lokale ondernemer.