13 juli 2021 | Dossier: Bedrijfsvoering, Promotie,

Pension vol? Klantvriendelijk afwijzen levert je meer op

Het zomerseizoen staat voor de deur en mensen gaan weer op vakantie! Goed nieuws dus voor dierenpensions. De pensions zitten deze zomer soms al helemaal vol en moeten zelfs nee-verkopen. Lastig, want hoe breng je zo'n bericht bij een mogelijk nieuwe klant? Wij hebben een aantal tips!

Iemand die op zoek is naar opvang voor zijn huisdier wil graag snel een reactie ontvangen. Zeker wanneer het bericht betekent dat de zoektocht vervolgd moet worden. Beantwoord daarom diegene die je moet afwijzen als eerst. Zo kunnen zij snel verder met hun zoektocht. Een snelle reactie wordt dan ook zeer op prijs gesteld.

Maak een standaardtekst zodat je niet telkens opnieuw een hele nieuwe e-mail moet typen. Dit levert vaak alleen maar irritatie op, aan beide kanten. Door een standaard e-mail op te stellen bespaar je jezelf in ieder geval tijd. 

Een afwijzing valt natuurlijk niet altijd in goede aarde bij de potentiele klant, dus grijp je kans om de groep die je teleur moet stellen toch te helpen door ze van extra informatie te voorzien om zo hun zoektocht naar een goede opvang te vergemakkelijken.

Aan welke informatie moet je dan denken? Stel bijvoorbeeld een lijstje op met dierenpensions in de buurt waarvan je misschien zelfs weet of er nog een plekje vrij is. Ook een verwijzing naar dierenpensionwijzer.nl is handig. Je kunt ook tips meegeven. Bijvoorbeeld dat het belangrijk is om zo vroeg mogelijk te reserveren of dat wanneer er net buiten de regio wordt gezocht, er een andere vakantieperiode geldt. Misschien iets verder rijden, maar wel meer kans op een plekje!

Door deze standaard-email op te stellen zul je zien dat jij veel sneller door je mailbox heen bent en de (potentiële) klant zich minder voelt afgewezen, maar juist geholpen door jouw bericht.

Veel telefoontjes?

Print de standaard e-mail uit zodat je deze ook bij de hand hebt voor alle belletjes die binnenkomen. Je kunt dezelfde informatie doorgeven via de telefoon.

Toekomstige klant

Wanneer je een potentiële klant op een vriendelijke manier afwijst is de kans groter dat ze in de toekomst alsnog naar jou komen voor opvang van hun huisdier. Jij hebt hen immers voorzien van informatie waardoor ze afgelopen jaar alsnog een goed pension hebben kunnen vinden! Sterker nog, je kunt deze mensen misschien volgend jaar zelfs een herinneringsmailtje sturen om hen te herinneren dat als ze op vakantie gaan het verstandig is nu al een plekje te reserveren. 

Pas je bezetting aan

Het is belangrijk dat de bezettingsgegevens zo actueel mogelijk weer worden gegeven op dierenpensionwijzer.nl. Pas daarom tijdig aan in welke periodes je pension (echt) volgeboekt is. Ga daarvoor eerst naar www.dibevo.nl en log in met je lidmaatschapsgegevens. Even voorbij het midden van de pagina, zie je de toegang voor het bijwerken van de dierenpensionwijzer.