Maar liefst 57% van alle Nederlandse jongeren overweegt weleens om een eigen bedrijf te starten. Dit blijkt uit onderzoek van Becoming Alliance onder 1.028 Nederlandse jongeren tussen de 18 en 30 jaar, uitgevoerd door PanelWizard. Voor meer dan de helft van alle respondenten is veel geld verdienen niet de belangrijkste motivatie om voor zichzelf te beginnen.
Van alle mannelijke ondervraagden denkt 61% weleens na over het starten van een eigen bedrijf, onder hun vrouwelijke leeftijdsgenoten bedraagt dit percentage 56%. Ondernemerschap is een manier om veel geld te verdienen, maar er zijn meer redenen om te starten. Minder vrouwen (42%) dan mannen (55%) zeggen dat veel geld verdienen de grootste drijfveer is om te gaan ondernemen.
“Deze cijfers laten zien dat de huidige jongeren een enorme ondernemersdrive hebben”, aldus Eric Bartels, oprichter en CEO van Becoming Alliance. “We zien ook dat waarde leveren aan de wereld vandaag de dag belangrijker wordt gevonden dan ooit. Extrinsieke motivatie, ofwel geld verdienen of status, maakt steeds meer plaatst voor intrinsieke motivatie, ofwel de waarde die je wilt toevoegen aan de wereld.”
Geld niet altijd succesbepalende factor
De cijfers laten zien dat een derde van de jongeren zichzelf pas succesvol vindt wanneer ze veel geld verdienen en rijk worden. Bartels: “Dit is maar een klein percentage en dat verbaast me niet. De meerderheid van de ondernemers wil tegenwoordig vooral een bijdrage leveren aan de maatschappij.”
Ook voor bedrijven wordt winst niet meer als het hoogst haalbare gezien; slechts twee op de vijf jongeren noemen de winst van een bedrijf de belangrijkste factor van succes. Dat betekent dat er een duidelijke verschuiving gaande is waarin ondernemers van geld gedreven naar waarde gedreven bewegen.
Maatschappelijk betrokken
Uit het onderzoek blijkt dan ook dat driekwart van alle jongeren het belangrijk vindt dat zij met hun werk een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Zo vindt 72% van alle Nederlandse jongeren dat organisaties bereid moeten zijn minder winst te maken in ruil voor een positieve bijdrage aan de samenleving.
Bartels: “Het fascinerende van deze beweging is dat uit ons structurele onderzoek blijkt dat intrinsiek gedreven bedrijven, gericht op het leveren van een waarde-bijdrage aan de maatschappij, juist veel beter financieel rendement laten zien dan extrinsiek gedreven bedrijven die gericht zijn op geld verdienen. Wat je terugkrijgt voor de waarde die je als bedrijf levert – omzet en winst dus – moet het gevolg zijn en niet het doel.”