In het afgelopen jaar is 1,5 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder slachtoffer geworden van identiteitsfraude via een betaal- of pinautomaat of via het internet; ruim 200 duizend personen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het leeuwendeel van de slachtoffers maakt hiervan melding bij de bank, een klein deel ook bij de politie.
Vooral hoger opgeleiden
De groep van 200 duizend mensen was het slachtoffer van het kopiëren van een bankpas of creditcard bij een betaal- of pinautomaat (skimming, 71 procent), of het achterhalen van betalingsinformatie via het internet, bijvoorbeeld via een gehackte computer of via een nepwebsite (phishing of pharming, 29 procent). Opvallend is dat hoger opgeleiden twee keer zo vaak slachtoffer zijn dan lager opgeleiden. 25- tot 65-jarigen zijn vaker slachtoffer dan jongeren en ouderen.
Ook ondernemers regelmatig slachtoffer
Ook ondernemers kunnen het slachtoffer worden van identiteitsfraude en phishing via hun zakelijke bankpas of creditcard. Klik nooit een link aan in een e-mail die van de bank afkomstig lijkt te zijn. Banken sturen nooit e-mails met een link. Zo'n bericht is dus per definitie vals, hoe bedrieglijk echt het ook lijkt.
Ook worden mensen gebeld door ‘de bank’ terwijl zij bezig zijn via internet rekeningen te betalen. Er zou dan ‘een probleempje’ zijn, maar de beller belooft: “We loodsen u erdoor.” De beller probeert zo bankgegevens te ontfutselen. Ook hier het advies: sluit onmiddellijk de internetverbinding af en waarschuw de bank geen geld over te maken. Wie dat niet doet, ziet zijn rekening geplunderd worden.
Bron: CBS en MKB Nederland