8 april 2020 | Dossier: Wet- en regelgeving,

TOGS-regeling nu beschikbaar voor vrijwel hele huisdierenbranche

Het kabinet heeft op 7 april besloten om de TOGS-regeling (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19) nogmaals uit te breiden. Onder de regeling vallen nu winkels in dieren, dierbenodigdheden en hengelsportartikelen; groothandels in huisdieren, siervissen, siervogels en wilde dieren; én dierenpensions, trimsalons, hondenuitlaatservices en hondenscholen met SBI-code 9609. Daarmee kan vrijwel de gehele huisdierenbranche een TOGS-aanvraag doen!

euro

SBI-codes die zijn toegevoegd aan de TOGS-regeling staan in dit PDF-bestand. Toegevoegde ondernemers kunnen vanaf 15 april 2020 gebruik maken van de verruimde TOGS via de website van het RVO. In de Zoektool van het RVO kun je op basis van je KvK-nummer controleren of je wel of niet in aanmerking komt van de TOGS-regeling.

TOGS en zakelijk/privé-adres

Bij de eerste TOGS-lichting bleek dat ontzettend veel branches niet konden voldoen aan de voorwaarde dat ten minste één vestiging een ander adres moet hebben dan het privéadres van de eigenaar/eigenaren. Daarom wordt er voor de aanvullende TOGS-branches een oplossing bedacht. Zoals het er nu uitziet moet er een verklaring worden afgegeven dat de omzet gerealiseerd wordt op dat adres. Hoe dat praktisch ingeregeld moet gaan worden: daar wordt op dit moment aan gewerkt. Maar een oplossing is onderweg.

Lobby voor dierenpensions

Vooral voor dierenpensions is de TOGS-uitbreiding goed nieuws. Het geduld en vertrouwen van menig dierenpension werd op de proef gesteld, maar achter de schermen is Dibevo er heel druk mee geweest. Zowel rechtstreeks via een intensieve lobby bij de ministeries van EZK en LNV als via MKB-Nederland en VNO-NCW hebben we op alle mogelijke manieren geduwd en getrokken om deze bedrijven erop te krijgen. Op ons dringende verzoek heeft MKB Nederland dierenpensions steeds bij naam genoemd als een groep bedrijven die ten onrechte buiten de boot van de TOGS-regeling dreigden te vallen. Die continue druk is nu succesvol gebleken.

Over de lobby en pressiemiddelen konden we tussentijds geen uitspraken doen om het uiteindelijke doel niet in gevaar te brengen. Dat is ook het kenmerk van een lobby: blijven duwen, maar niets openbaar maken totdat het resultaat is behaald. Daardoor kan soms het beeld ontstaan dat we geen oor hebben voor de belangen van elke specifieke ledengroep.