Door de groei van online winkelen bieden steeds meer retailers hun producten aan via online platforms als Bol, Wehkamp, Amazon en Zalando. Winkels kunnen op deze manier een brede doelgroep aantrekken en hun omzet verhogen. Toch heeft kledingconcern C&A onlangs besloten om te stoppen met de verkoop van hun kleding via dit soort platforms. En dat om de simpele reden dat de verkoop via deze websites te weinig oplevert. Grote vraag: doen ze daar wel goed aan?
De verkoop via online platforms heeft namelijk best een aantal voordelen voor retailers.
- Online platforms worden steeds populairder.
- Winkels kunnen een grotere groep potentiële klanten bereiken en zo een bredere klantenkring opbouwen.
- Retailers krijgen inzicht in het koopgedrag van consumenten. Met deze informatie kun je beter inspelen op de klantvraag.
Maar er zit ook een groot nadeel aan de verkoop via online platforms. Retailers betalen namelijk commissiekosten aan platforms. Deze kosten variëren van een bepaald percentage van de totale verkoop of een vast bedrag. Door de commissiekosten kunnen de winstmarges afnemen.
De beslissing van C&A om te stoppen met de verkoop via platforms is om die reden begrijpelijk. Het blijkt voor de Nederlandse winkelketen lastig om winst te maken op de verkochte kleding vanwege de lage marges en hoge kosten. De constatering dat de online platforms concurreren met de eigen C&A webshop draagt logischerwijs bij aan de beslissing om te stoppen.
“Retailers doen er goed aan de afweging te maken of de verkoop via online platformen rendabel is”, stelt Dirk Mulder, sectorspecialist Trade & Retail bij ING Sector Banking. “Wanneer retailers ervoor kiezen hun producten via een platform te verkopen, ligt concurrentie met de eigen verkoopkanalen op de loer. De kans hierop kan verkleind worden door via het platform een andere doelgroep en/of consumenten in het buitenland aan te spreken.”