14 oktober 2020 | Dossier: Bedrijfsvoering, Klanten, Personeel, Veiligheid, Wet- en regelgeving,

Gedeeltelijke lockdown: wat zijn de gevolgen?

Gisteren heeft het kabinet strengere maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Het aantal besmettingen moet omlaag en dat kan alleen door het aantal contactmomenten en reisbewegingen te beperken. Ook zal er strenger worden gehandhaafd. Als het in een winkel te druk wordt, of de basisregels worden niet nageleefd, dan kan hij gesloten worden. En weer zijn het de pensions die de klappen krijgen in onze branche.

Tweede lockdown

De belangrijkste veranderingen

  • Iedereen vanaf 13 jaar moet een mondkapje dragen in publieke binnenruimtes. Dit wordt nog juridisch dichtgetimmerd zodat het een daadwerkelijke verplichting wordt.
  • Winkels sluiten uiterlijk om 20.00 uur. Koopavonden worden afgeschaft. Winkels die alleen tijdens koopavonden tot 20.00 uur of later open zijn, moeten op het gebruikelijke tijdstip de deuren sluiten. Zorg ervoor dat er na 20.00 uur ook echt geen mensen meer in de winkel zijn. Je zou de verloren uren van een koopavond kunnen inzetten op bijvoorbeeld zaterdag. Overleg daarover met je winkeliersvereniging of winkels in de buurt.
  • Locaties met een horecafunctie (zoals bijvoorbeeld een koffiecorner) moeten het horecadeel sluiten.
  • In binnenruimtes waar mensen zitten, geldt een maximum van 30 personen (incl. kinderen t/m 12 jaar). Dit maximum geldt niet voor winkels.
  • Binnen (niet in de thuissituatie) en buiten bestaat een groep uit maximaal 4 personen van verschillende huishoudens. Voor hondenscholen komt dat in de praktijk neer  op 1 instructeur met 3 eigenaren met hun honden.
  • Dringende oproep om vanuit huis te werken als het beroep het toelaat.

Ook nu geldt: bescherm je business en spreek klanten aan op naleving van de maatregelen. Zorg ervoor dat zowel medewerkers als klanten zich veilig voelen in je bedrijf.

Vergeet dit niet:

  • Zorg dat medewerkers met klachten écht thuisblijven.
  • Zorg ervoor dat medewerkers, klanten en bezoekers 1,5 meter afstand houden.
  • Spreek je medewerkers, klanten en bezoekers aan op naleving van de maatregelen.
  • Controleer of de maatregelen tegen verspreiding van het virus goed zichtbaar zijn (markering op de vloer, kuchschermen bij de kassa of balie e.d.). Vernieuw coronaposters en platgelopen/beschadigde markering zodat het er niet uitziet als iets uit een vervlogen tijd.
  • Loop alle corona-protocollen (detailhandel / dierenpensions) nog eens opnieuw door met je medewerkers en kijk welke knelpunten er zijn in je bedrijf en hoe je die kunt voorkomen.
  • Zie je corona-misstanden (bijv. onbeheersbaar grote drukte) in de omgeving van je bedrijf? Meld dat dan bij de gemeente, winkeliersvereniging en/of veiligheidsregio.