Dierbaar-keurmerk voor dierenpensions

Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om hun huisdier. Want meer en meer behoort het huisdier tot de familie. Consumenten willen dus al het goeds voor hun dier. En daar kom jij als tijdelijke opvang voor dieren in beeld. Klanten willen zien en ervaren dat jij alle kennis en ervaring in pacht hebt. Alleen een vakbekwaamheidsdiploma is soms niet goed genoeg. Met een Dierbaar-keurmerk lever je het ultieme bewijs daarvoor. Certificering geeft je dus een belangrijke voorsprong.

Stap voor stap naar het Dierbaar-keurmerk

Stap 1: bestudeer de norm

De norm is een overzicht van eisen en voorwaarden waar je bedrijf aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor het Dierbaarcertifcaat. De norm voor dierenpensions bevat zowel BASIS- als BONUS-normen, vastgesteld door de Commissie van Deskundigen.

Basis en bonus Dierbaar-keurmerk
Basisnormen

Voldoe je aan alle basisnormen, dan ontvang je het Dierbaar-dierenwelzijnskeurmerk. Basisnormen zijn normen op onder andere het gebied van de huisvesting en verzorging van dieren, maar ook de scholing van medewerkers en het contact met klanten.

Bonusnormen

Voldoe je aan alle basisnormen, dan kom je ook in aanmerking voor de drie bonuscategorieën. Deze drie bonuscategorieën zijn: Dierenwelzijn, Klantvriendelijkheid en Werkgeverschap.

Dierenwelzijn

Voldoet jouw bedrijf aan 80% van de normen onder de bonuscategorie Dierenwelzijn, dan wanen de gastdieren zich in jouw dierenpension in ware luxe. Zo worden honden bijvoorbeeld vermaakt met spel en sport, kunnen ze bij warmte verkoeling zoeken in een van de poedelbadjes en is er extra een-op-een contact met de verzorgers mogelijk.
Katten kunnen bijvoorbeeld een frisse neus halen in een buitenverblijf, hun poezelige pootjes warmen aan de vloerverwarming en zich te goed doen aan het door hun gewenste voer.

Klantvriendelijkheid

Voldoet jouw bedrijf aan 80% van de normen onder de bonuscategorie Klantvriendelijkheid, dan is een ding zeker: iedere klant is koning in jouw bedrijf. Zo is jouw bedrijf op en top bereikbaar, is het ontvangst uiterst gastvrij en wordt hij goed geïnformeerd over de vakantieavonturen van zijn huisdier. Miscommunicatie is bovendien een begrip dat niet voor komt in jouw bedrijf.

Werkgeverschap

Voldoet jouw bedrijf aan 80% van de normen onder de bonuscategorie Werkgeverschap, dan mogen jouw werknemers zich in hun handjes knijpen. Zo wordt er binnen jouw bedrijf aandacht besteed aan persoonlijke groei, medezeggenschap en saamhorigheid.

Download de norm voor dierenpensions

Download de modeldocumenten en -protocollen

Stap 2: doe de zelftest

De zelftest is een checklist waarmee je in grote lijnen kunt nagaan of je voldoet aan de certificeringseisen. Je ziet dan ook meteen wat je nog moet doen om voor certificering in aanmerking te komen.

Download de zelftest (BASIS)

Download de zelftest (BONUS - Dierenwelzijn)

Download de zelftest (BONUS - Klantvriendelijkheid)

Download de zelftest (BONUS – Werkgeverschap)

Print de zelftest, vul hem op je gemak in en stuur hem per mail op. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op en gaan vervolgens samen met jou kijken hoe je de aandachtspunten uit de zelftest het beste kunt aanpakken. Het invullen en opsturen van de zelftest is geheel vrijblijvend en verplicht je tot niets.

Stap 3: check alle aandachtspunten

Check de aandachtspunten die uit de zelftest en nabespreking naar voren zijn gekomen. We denken graag met je mee voor mogelijke oplossingen.

Stap 4: dien een certificeringsaanvraag in

Voldoe je aan alle certificeringseisen en is alles in orde? Vraag dan de definitieve certificering aan.

Certificering aanvragen

Stap 5: de Dierbaar-inspecteur komt langs

De Dierbaar-inspecteur brengt een bezoek en licht je bedrijf volledig door.

In het tweede certificeringsjaar vragen we je ter controle:

  • Een aantal protocollen te mailen;
  • Een aantal vragen uit de zelftest te beantwoorden;
  • Beeldmateriaal (bijvoorbeeld foto’s of een video) in te sturen van (een deel van) jouw bedrijf.

Stap 6: hoera, gecertificeerd!

Ben je goed door de inspectie gekomen? Dan mag je jezelf vanaf nu een Dierbaar-gecertificeerd bedrijf noemen! Je krijgt een certificaat, een sticker, een herkenningsbord en een vermelding op Huisdierenspecialist.nl.

Stap 7: promotie

Geen onbelangrijke stap: laat op alle mogelijke manieren weten dat je in het bezit bent van het Dierbaar-keurmerk. Natuurlijk helpen wij je daarbij! Zodra je gecertificeerd bent, krijg je van het Dierbaar-team een mail met het communicatiepakket erin. Hiermee heb jij de eerste stap naar promotie van je Dierbaar-keurmerk gezet.

Kosten Dierbaar-keurmerk

Dierbaar heeft geen winstoogmerk. Alle tarieven zijn louter kostendekkend.

  Standaardtarief Tarief voor Dibevo-leden
Kosten voor 2 jaar Dierbaar-certificering € 850 € 650

Kijk voor een compleet overzicht van alle kosten op het Tarievenblad Dierbaar-certificering.

Voorwaarden

Eerste inspectie
Het tarief voor certificering dekt de kosten van één bezoek aan de onderneming en één inspectie. Het is belangrijk dat je ons de juiste gegevens over je onderneming verstrekt. Mocht een inspectie niet doorgaan of niet volledig uitgevoerd kunnen worden omdat gegevens ontbreken, dan zijn wij genoodzaakt om de kosten hiervoor in rekening te brengen. Dat geldt ook als een inspectie negatief uitvalt.

Herinspectie
In sommige gevallen vormt de uitslag van de inspecties aanleiding voor een herinspectie. Net zoals bij een eerste inspectie, dien je de kosten van een herinspectie vóór de inspectiedatum te voldoen. De kosten van een herinspectie zijn gelijk aan een gewone inspectie.

Tussentijdse controle
Indien een klacht aanleiding geeft voor een tussentijdse controle (dit ter beoordeling van Dierbaar), dan brengen wij de kosten voor deze inspectie achteraf in rekening. Zo’n inspectie gebeurt uitsluitend in die uitzonderlijke gevallen waarbij de klacht betrekking heeft op de kern van de certificering. Deze inspectie kan aangekondigd of niet aangekondigd plaatsvinden.