Maar zo’n keurmerk krijg je natuurlijk niet zomaar. Daar gaat het een en ander aan vooraf en laten we het maar zeggen zoals het is: dat kost tijd en energie. Want het Dierbaar-keurmerk omvat meer dan alleen het bevorderen van het welzijn van dieren. Ook transparantie, gestructureerde service, hygiëne en een goede afhandeling van klachten horen daar bij.
Normen en inspecties
Het Dierbaar-keurmerk werkt met normen. Die toveren we niet uit onze hoge hoed, maar worden ontwikkeld en vastgesteld door een Commissie van deskundigen. De leden van deze commissie hebben allemaal een andere specialiteit en expertise.
Om te controleren of een bedrijf voldoet aan alle strenge normen van het Dierbaar-keurmerk, sturen we onze inspecteurs op pad voor een onverwacht bezoek. Die controle heet bij ons ‘een toetsing’. Alle inspecteurs zijn stuk voor stuk heel aardig, maar ook streng en rechtvaardig. Benieuwd wie de inspecteurs zijn? Hier stellen ze zich aan je voor.
Omdat de normen voor elk type bedrijf nogal van elkaar afwijken, heeft de Commissie van deskundigen het keurmerk verdeeld over 5 groepen. Achter elk van deze groepen vind je een nieuwe pagina die je stapsgewijs naar het Dierbaar-keurmerk leidt.